مایکل پچر میگوید سونی بانجی را گران خریده

مایکل پچر: سونی بانجی را گران تر از ارزشش خریده است

مایکل پچر: سونی بانجی را گران تر از ارزشش خریده است

مایکل پچر مدیر عامل ارزیابی سهام در شرکت ودبوش میگوید که سونی بانجی را گران تر از ارزش خود خریده است.

همین ماه قبل بود که خرید بانجی توسط سونی پس از خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت در فضای اینترنت همه را متعجب کرد.

مایکل پچر (Michael Pachter) که یک تحلیلگر مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی است،در مصاحبه با یاهو فایننشال لایو گفت که رقم پرداخت شده توسط سونی برای خرید بانجی اصلاً منطقی نیست. او به این موضوع اشاره کرد که برخلاف تیک-تو و مایکروسافت که با پرداخت مبلغ های بسیار به سرمایه‌ای عظیم و با ارزشی در زمینه های مختلف گیم و تکنولوژی دست یافتند، سونی مبلغی بسیار بیش از ارزش واقعی بانجی برای خرید این استودیو پول پرداخت کرده است.

به طور واضح تر،سونی بانجی را گران خریده است.

او همچنین گفت:

من فکر می‌کنم که مایکروسافت یک چشم‌انداز و یک استراتژی خاص دارد و خرید اکتیویژن و سپس انتشار آن بیانیه‌ی جسورانه ثابت می‌کند که این خرید با این استراتژی مطابقت دارد.

تیک-تو نیز ما را غافلگیر کرد و پیش از آن که ما به سراغ تحقیقات برویم خودشان توضیحات کافی را ارائه کردند. البته، ما تصور نمی‌کردیم که این شرکت قصد سرمایه‌گذاری بالا در بازار بازی‌های موبایلی را داشته باشد. آن‌ها با این پول از بین دو شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی تولید محتوا برای موبایل یعنی زینگا و پلی‌تیکا (Playtika) یکی را خریداری کردند. در نهایت، حدس میزنم خرید سونی تنها یک پیام داشت: ما نمی‌خواهیم از رقیب عقب بمانیم، پس بانجی را می‌خریم.

خریداری اکتیویژن و زینگا هر دو با رقمی کمتر از رکوردهای اخیر سهام آن‌ها صورت گرفت. برای مثال، اکتیویژن رکورد ۱۰۰ را زده بود و این معامله روی ۹۵ صورت گرفت. این رکورد در ماه اکتبر حتی بالاتر از ۱۰۰ بود. من معتقدم زینگا نیز رکورد ۱۱ را زده بود و معامله در ۹.۸۶ بسته شد. بنابراین تیک-تو و مایکروسافت بیش از اندازه‌ی واقعی آن‌ها پولی پرداخت نکردند و هزینه درستی را انجام داده اند. اما بانجی به ازای هر توسعه‌دهنده ۴ میلیون دلار سهم خرید و از آن جایی که بیشتر معاملات بین ۲۵۰,۰۰۰ دلار تا یک میلیون دلار است، سونی به ازای هر توسعه دهنده نزدیک به ۲ میلیون دلار پرداخت کرده است. این موضوع بسیار عجیب است.

برای مقایسه کافی است به خرید استودیوی ریسپاون (Respawn) توسط الکترونیک آرتز (Electronic Arts) توجه کنید. این شرکت استودیوی ریسپاون را به قیمت 700 میلیون دلار با 400 تا از عوامل آن خریداری کرد و این توسعه‌دهنده‌ها به میزان 700 میلیون دلار در سال درآمد کسب می‌کنند. این در حالی است که استودیوی بانجی حدود 200 میلیون دلار درآمد دارد. بنابراین، من فکر می‌کنم که سونی به شدت بیش از اندازه برای خرید بانجی پول پرداخت کرده است. فکر می‌کنم این خرید تنها یک هدف داشت و آن این پیام بود که “ما اجازه نمی‌دهیم مایکروسافت از ما جلو بزند، بنابراین از روی مجبوری چیزی را می‌خریم.” این واقعاً معامله‌ای نیست که برای من منطقی و قابل قبول باشد.

به هرحال خرید bungie کمی عجیب و گران به نظر میرسد اما شاید سونی فکر های جذابی در سر دارد که ما اطلاعی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من