وبلاگ

بهترین بازی های هر سال گیم آواردز (2023-2011)

بدون شک یکی از مهم ترین رویداد های گیمینگ، مراسم گیم آواردز (The Game Awards) محسوب میشود. این مراسم که هر ساله در حوالی ماه آذر برگزار میشود، شامل جوایز متعددی از جمله بهترین بازی سال (GOTY) است. در ادامه قرار است به معرفی بازی هایی که از سال 2011 تا 2023، برنده جایزه بهترین بازی سال شده اند، بپردازیم.

مراسم های زیادی هستند که شامل جایزه بهترین بازی سال میشوند، اما مهم ترین آنها The Game Awards است. ارزش جوایز گیم آواردز به قدری بالا است که توسعه دهندگان بازی از سرتاسر جهان به ویژه از ژاپن، به آمریکا می آیند تا در مراسم شرکت کنند.

در هر صورت The Game Awards از سال 2011 با مجریگری جف کیلی شروع به کار کرد. به همین دلیل است که ما بازی های برتر سال 2011 تا به امروز (2023) را در لیست قرار دادیم.

سال 2011: The Elder Scrolls V: Skyrim

بهترین بازی سال 2011 گیم آواردز

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC ,Playstation 3 ,Xbox 360, Switch
  • نمره متاکریتیک: 96

بدون هیچ شکی میتوان گفت، The Elder Scrolls V: Skyrim معروف به اسکایریم یکی از مهم ترین بازی های صنعت گیم به شمار میرود. این بازی که در سال 2011 از سوی بتسدا عرضه شد، باعث موفقیت و افزایش محبوبیت این شرکت شد.

سری بازی های The Elder Scrolls همواره یکی از بازی های خوب صنعت گیم به شمار میرفتند اما نسخه پنجم آن یعنی Skyrim، انقلابی تازه در ژانر RPG برپا کرد.

تاد هاوارد به عنوان کارگردان اسکایریم، با عرضه این بازی موفق شد تا طرفداران بیشتری جذب کند.

بتسدا با ساخت الدراسکرولز اسکایریم توانست تا قدرت خود را در RPG سازی ثابت کند. با این وجود در بازی های بعدی این شرکت شاهد پسرفت هایی بودیم. برای مثال بتسدا در Starfield عملکرد خوبی را نشان نداد و ظاهرا هنوز در 2011 گیر کرده است.

سال 2012: The Walking Dead: The Game

بهترین بازی های سال گیم آواردز

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC ,Playstation 3 ,Xbox 360, Mac, Android, ios, Wii u, Switch
  • نمره متاکریتیک: 94

بازی The Walking Dead ساخته شده بر اساس سریال مردگان متحرک، یکی از جذاب ترین بازی های آن روزگار به شمار میرفت. The Walking Dead با ارائه داستانی جذاب، گیم پلی خوب و شخصیت پردازی عالی، موفق به کسب جایزه بهترین بازی سال 2012 در مراسم گیم آواردز شد.

متاسفانه بازی های جدید تر از سری The Walking Dead افت شدیدی را تجربه کرده اند و اصلا لایق خرید و حمایت نیستند.

سال 2013: Grand Theft Auto V

بهترین بازی سال 2013 در The Game Awards

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC ,Playstation 3 ,Xbox 360
  • نمره متاکریتیک: 97

مگر میشود نام Grand Theft Auto V ذکر شود و شاهد رکورد های عجیب و غریب از آن نباشیم! راک استار به عنوان یکی از قدیمی ترین استودیو های صنعت گیم، همواره در تلاش بوده تا بهترین بازی ها را عرضه کند.

Grand Theft Auto V به عنوان پنجمین نسخه از سری جی تی ای، با ارائه تجربه ای عالی توانست تا جایزه سال 2013 را از آن خود کند.

زمانی که حتی هنوز GTA V عرضه نشده بود، همه انتظار داشتند تا این عنوان برنده جایزه بهترین بازی سال شود. این اتفاق هم بعد ها رخ داد و راک استار جایزه ای با ارزش را از مراسم گیم آواردز دریافت کرد.

راک استار در این نسخه از GTA، تجربه ای متفاوت تر را ارائه داد. آنها با اضافه کردن 3 شخصیت قابل کنترل، انقلابی نو در زمینه بهینه سازی و اجرای همزمان سه شخصیت ایجاد کردند. این قابلیت هنوز که هنوزه توسط هیچ شرکتی به این خوبی و روانی اجرایی نشده است.

جی تی ای وی بی چون و چرا برنده جایزه بهترین بازی سال 2013 گیم آواردز شد و هیچکس هم به این موضوع اعتراض نکرد؛ زیرا همه میدانستند که این اثر چه شاهکاری است.

سال 2014: Dragon Age: Inquisition

Dragon Age Inquisition jpg

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC ,Playstation 3 ,Xbox 360
  • نمره متاکریتیک: 89

بازی Dragon Age: Inquisition، در سال 2014 توسط بایوویر توسعه داده شده و الکترونیک آرتز مسئول انتشار آن بود. این بازی در ژانر اکشن نقش آفرینی (RPG) قرار دارد و بر روی پلتفرم‌های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه شده است.

به دلیل وجود داستانی قدرتمند و المان‌های گیم‌پلی اکشن و تاکتیکی، بازی Dragon Age: Inquisition به سرعت مورد استقبال بازیکنان و منتقدان قرار گرفت و به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های سال The Game Awards شناخته شد.

بازی واقعاً در همه جنبه‌ها بسیار شگفت‌انگیز بود. داستان این بازی، یکی از نقاط قوت آن بود و با انتخاب‌ها و تصمیمات تاثیرگذار شما، همراه با روایت جذاب داستان و ترسیم شخصیت‌های قوی، شما را به خود جذب میکرد و شما را در مسیر پیشرفت بازی مشغول می‌کرد. یعنی شما به عنوان یک گیمر که درحال تجربه بازی است، خود را به جای شخصیت اصلی قرار میدهد و به معنای واقعی کلمه، نقش آفرینی میکند.

در این نسخه از بازی، داستان جذاب و پرهیجانی دنبال می‌شود و شما را تا آخرین لحظه به خود مشغول می‌کند. اگرچه موضوع نجات دنیا ممکن است یک موضوع کلیشه‌ای به نظر برسد، اما با وجود روایت جذاب داستان و تعداد زیادی حادثه و شاخه‌شاخه شدن در طول بازی، ارزش تجربه مجدد بازی را به شدت افزایش می‌دهد.

کسب جایزه بهترین بازی سال توسط Dragon Age: Inquisition آنقدر ها که فکرش را میکنید آسان نبود؛ زیرا در آن زمان رقبای قوی ای همچون دارک سولز 2 و Bayonetta 2 نامزد GOTY شده بودند.

سال 2015: The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3 Wild Hunt

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC, Switch
  • نمره متاکریتیک: 93

اگر از هر گیمری بپرسید که کدام یک از نسخه های ویچر بهتر هستند، قطعا The Witcher 3: Wild Hunt را به شما معرفی میکنند.

The Witcher 3: Wild Hunt یکی از بزرگترین بازی های RPG صنعت گیم به شمار میرود که باعث افزایش ارزش شرکت سی دی پراجکت رد شد.

ویچر 3 تقریبا یک بازی همه چیز تمام بود که به معنای واقعی بهترین بازی سال 2015 محسوب میشود. این بازی با داشتن ویژگی های مهمی مانند شخصیت پردازی عالی، گرافیک بسیار خوب در زمان عرضه و داستان جذاب، مورد استقبال منتقدین و بازیکنان قرار گرفت.

البته ناگفته نماند که این بازی در ابتدای عرضه خود شامل باگ های متعددی بود که با آپدیت های بعدی رفع شدند.

استودیو لهستانی سی دی پراجکت رد با عرضه The Witcher 3 قدرت خود را به نمایش گذاشت.

سال 2016: Overwatch

Overwatch

  • پلتفرم ها: Playstation 4 ,Xbox One ,PC
  • نمره متاکریتیک: 91

چه کسی فکرش را میکرد درست در زمانی که نامزد هایی همچون Uncharted 4: A Thief’s End، DOOM و Titanfall 2 در گیم آواردز 2016 وجود دارند، یک بازی آنلاین تحت عنوان اورواچ برنده جایزه بهترین بازی سال شود.

بله! این یکی از عجیب ترین جوایز The Game Awards در تاریخ محسوب میشود. البته این به آن معنا نیست که Overwatch فاقد ارزش جوایز بهترین بازی سال است اما قطعا موارد بهتری برای کسب این جایزه وجود داشتند.

گیمر های زیادی از برنده شدن Overwatch احساس نارضایتی کردند.

در هر صورت Overwatch با داشتن نو آوری های خاص موفق شد تا نظر منتقدین را جلب کند. این عنوان تا چند سال پس از عرضه پشتیبانی شد و به مرور زمان دچار افت کیفیت و عدم رضایت طرفداران شد.

شرکت بلیزارد به عنوان سازنده اورواچ تصمیم گرفت تا نسخه 2 این بازی را عرضه کند و سرور های Overwatch 1 را از دسترس خارج نماید.

سال 2017: The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda jpg

  • پلتفرم ها: Nintendo Switch, Wii U
  • نمره متاکریتیک: 97

The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از مشهور ترین بازی های انقلابی صنعت گیم است که از نظر نمره متاکریتیک نیز بسیار عالی به نظر میرسد.

با این وجود متاسفانه زلدا در ایران به آن اندازه ای که باید محبوب نبوده و حتی بسیاری از گیمر های ایرانی آن را نمیشناسند. دلیل آن نیز مشخص است، انحصاری بودن بازی برای کنسول نینتندو!

سری The Legend of Zelda یکی از بهترین بازی های اکشن و ماجراجویی بوده و همواره سرگرم کننده ترین گیم‎ پلی ها را در بین عناوین این سبک داشته است. خوشبختانه در این نسخه از زلدا شاهد اضافه شدن ویژگی های جدید و متنوعی در بازی هستیم که موجب شده تا به یکی از بی چون و چرا ترین بازی های برتر سال 2017 تبدیل شود.

سال 2018: God of War

God of War 2018 photo

  • پلتفرم ها: Playstation 4
  • نمره متاکریتیک: 94

God of War 2018 که با نام گاد آف وار شناخته میشود، یکی از ریبوت های هیجان انگیز از استودیو سانتامونیکا به شمار میرفت. این بازی در سال 2018 یعنی دقیقا در سالی که Red Dead Redemption 2 عرضه شد، منتشر گردید و موفق شد تا رقیب سرسخت خود را کنار بزند.

همه گیمر ها سال 2018 را یکی از مهم ترین سال های صنعت گیم مینامند. این سال با داشتن بازی های بزرگی همچون Red Dead Redemption 2، اسپایدرمن، God of War، فورزا هورایزن 4 و موارد دیگر، ضربان صنعت گیم را چند برابر کرده بود.

گیمر ها زمانی که مراسم گیم آواردز را مشاهده میکردند، استرس زیادی داشتند. آنها بیشتر انتظار داشتند که جایزه بهترین بازی سال به Red Dead Redemption 2 تعلق گیرد. با این حال گاد آف وار برنده این جایزه شد.

میتوان گفت که Red Dead Redemption 2 حق داشت تا این جایزه را دریافت کند اما به هرحال ملاک های گیم آواردز چیز های دیگری است.

The Game Awards جایزه بهترین بازی سال را به عنوانی میدهد که نوآوری، خلاقیت و یک تجربه کاملا جدید را در دسترس قرار داده باشد. God of War شامل این تغییرات بود؛ یعنی نسخه 2018 آن در مقایسه با نسخه قبلی خود به طور کامل تغییر کرده بود.

در God of War شاهد پیر شدن کریتوس، تغییر زاویه دوربین و ساخت کاملا مجدد سیستم گیم پلی بودیم. سازندگان گاد آف وار با اینکار، ریسک بسیار بزرگی کردند اما موفق شدند. همین موضوع سبب شد تا منتقدان جایزه را به این عنوان اهدا کنند.

با این حال همچنان گیمر های بسیار زیادی معتقدند که Red Dead Redemption 2 به دلیل جزئیات و گستردگی بالا، حق دریافت این جایزه را داشت.

سال 2019: Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro Shadows Die Twice jpg

  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر
  • نمره متاکریتیک: 94

استودیو شاهکار ساز فرام سافتور که به ساخت بازی های سخت همچون دارک سولز شهرت دارد، این بار تصمیم گرفت تا عنوانی را تحت نام Sekiro: Shadows Die Twice بسازد.

این بازی که با کارگردانی میازاکی توسعه یافت و در سال 2019 عرضه شد، برنده جایزه بهترین بازی سال نیز گردید.

Sekiro: Shadows Die Twice که با همکاری اکتیویژن منتشر شد، از گرافیک عالی نسبت به زمان خود و ویژگی های بسیار تاثیر گذار برخوردار بود. برای مثال سیستم درخت مهارتی این بازی تاثیر بسیار زیادی بر روی گیم پلی میگذاشت. یعنی بازیکن احساس میکرد که واقعا درحال پیشرفت است و آزادی عمل آن را به چشم میدید. همچنین تنوع کمبت ها و داستان سرایی عالی، بهانه ای بود تا بهترین جایزه سال را از آن خود کند.

دروغ نیست اگر بگوییم Sekiro: Shadows Die Twice به حقش رسید و این افتخار واقعا قابل پیش بینی بود.

بهترین بازی سال 2020: The Last of Us Part II

last of us 2

  • پلتفرم ها: PS5، PS4
  • نمره متاکریتیک: 97

The Last of Us Part II یکی از انقلابی ترین بازی های نسل هشتم پس از رد دد 2 به شمار میرود. این بازی محبوب که توسط شرکت سونی به صورت انحصاری برای پلی استیشن عرضه شد، جایزه بهترین بازی سال 2020 را از آن خود کرد.

The Last of Us Part II نه تنها برنده بهترین بازی سال شد بلکه به یکی از پرجایزه ترین بازی های تاریخ صنعت بازی های ویدیویی تبدیل گردید.

موفقیت لست آف اس 2 سبب شد تا در سال 2023 یک سریال از نسخه اول آن بسازند.

به اعتقاد برخی از افراد، داستان The Last of Us Part II نسبت به داستان لست آف آس 1 افت کرده است اما همچنان عالی به نظر میرسد.

لست آف آس 2 با ترکیب داستان احساسی و جذاب، گیم پلی بی نقص و گرافیک فوق العاده، به لیست ماندگارترین بازی های تاریخ پیوست.

بهترین بازی سال 2021: It Takes Two

It Takes Two photo jpg

  • پلتفرم ها: PS5، PS4 ، ایکس باکس وان، Xbox Series X|S، PC
  • نمره متاکریتیک: 92

همیشه بازی های کوآپ توانایی رقابت با گردن کلفت های AAA را نداشتند اما It Takes Two خلاف آن را ثابت کرد. این عنوان با داستانی جالب درمورد طلاق یک زن و شوهر شروع میشود و شما را به همراه یکی از دوستانتان که در بازی هستید، در نقش آن ها قرار میدهد.

It Takes Two با داشتن پازل های معمایی جذاب و تمرکز ویژه به اهمیت 2 نفره بودن بازی، تنوع زیادی به مراحل بازی داده بود.

همین موضوع سبب شد تا It Takes Two به یکی از متفاوت ترین کوآپ های چند سال اخیر تبدیل شود و جایزه بهترین بازی سال را دریافت نماید.

سال 2022: Elden Ring

Elden Ring game awards jpg

  • پلتفرم ها: PS5، PS4 ، ایکس باکس وان، Xbox Series X|S، PC
  • نمره متاکریتیک: 96

سال 2022 یکی از دوره های قابل قبول گیمینگ بود. یعنی پس از گذشتن از سال بسیار پوچ و بی کیفیت 2021، بالاخره شاهد عناوین با کیفیتی همچون Elden Ring و God of War Ragnarok بودیم.

همه در ابتدا انتظار داشتند که God of War Ragnarok برنده جایزه بهترین بازی سال گیم آواردز شود اما عرضه الدنرینگ تمام معادلات را بر هم زد.

میازاکی به عنوان کارگردان Elden Ring از شاهکار جدیدش رونمایی کرد و بازیکنان زیادی را به سمت خود سوق داد. پیش از Elden Ring، سبک سولزلایک بسیار خاص پسند تر بود اما حالا به یکی از ژانر های محبوب تبدیل شده است.

الدنرینگ به قدری محبوب شد که بسیاری از افراد مشهور از جمله ایلان ماسک، درمورد آن توییت گذاشتند.

سال 2023: Baldur’s Gate 3

baldurs gate 3 game awards

  • پلتفرم ها: PS5، PS4 ، ایکس باکس وان، Xbox Series X|S، PC
  • نمره متاکریتیک: 97

سال 2023 نیز دقیقا همانند 2022 شد! درست زمانی که همه پیش بینی رقابت بین استارفیلد و اسپایدرمن 2 را داشتند، Baldur’s Gate 3 ظهور کرد.

این بازی که سومین نسخه از سری Baldur’s Gate است با نو آوری و ارائه گیم پلی درگیر کننده، به موفقیت بزرگی دست یافت.

در ابتدای سال 2023 هیچکس Baldur’s Gate 3 را جدی نمیگرفت و هرگز فکرش را نمیکردیم که این عنوان به جایزه بهترین بازی سال دست یابد. استودیو لاریان به عنوان یک استودیو تقریبا مستقل، تجربه ای در حد AAA را به گیمر ها ارائه داد.


در کل مراسم گیم آواردز با تمام فراز و فرود هایش و اجرای عالی آقای جف کیلی، به یکی از مهم ترین رویداد های صنعت بازی های ویدیویی تبدیل شده است. شما دوست داشتید که در کدام سال چه بازی ای برنده این جوایز شود؟ در بخش دیدگاه ها منتظرتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من